قطار چندمنظوره دیزلی (DMU) ساخت شرکت ایریکو، یک قطار حومهای است که قابلیت اتصال حداکثر سه رام (در مجموع ۱۲ واگن) به یکدیگر را دارد. این قطار میتواند تا ۱۰۰۸ مسافر نشسته را با حداقل خدمه عملیاتی جابهجا کند. پیکربندی استاندارد قطار برای بهرهبرداری تجاری شامل چهار واگن بهصورت Mc–T–T–Mc با حداکثر سرعت سیر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
هر واگن Mc مجهز به یک موتور دیزلی رانش و مجموعه گیربکس انتقال نیرو، یک موتور ژنراتور کمکی، اتاق مسافران و کابین راننده مستقل، سیستم ترمز بادی با کمپرسور هوا و دو درب دولنگه کشویی از نوع Plug Door در هر طرف بدنه است. واگن T دارای یک ژنراتور مستقل، سیستم ترمز بادی، خنککننده آبی، توالت، فضای مسافران و دربهای کشویی برقی دولنگه در هر طرف است.
در حال حاضر، این محصول در چندین خط حومهای کشور ایران در حال بهرهبرداری است. فناوری ساخت ریل باس توسط شرکت Hyundai Rotem به ایریکو منتقل شده و محصول نهایی مطابق با نیاز مشتریان و در همکاری با شرکای اروپایی سفارشیسازی شده است.
مشخصات فنی
در طرحهای بهبود آینده، افزایش سرعت عملکردی قطار از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و ارتقای سامانه از نوع دیزل DMU)) به سامانهی تمام برقیEMU) ) پیشبینی شده است. این برنامهها در راستای ارتقای بهرهوری انرژی، کاهش آلایندگی، افزایش ظرفیت جابهجایی مسافر و همسویی با استانداردهای بینالمللی حملونقل ریلی طراحی شدهاند. هدف از این توسعهها، ایجاد ناوگانی مدرن، کارآمد و پایدار برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون شبکه ریلی کشور و فراهمسازی زیرساختهای لازم جهت اتصال به خطوط پرسرعت آینده ایران است.
|
پارامتر فنی
|
توضیح
|
|---|---|
|
حداکثر سرعت
|
۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
|
|
آرایش قطار
|
4 واگن
|
|
ابعاد واگن Mc
|
۲۷۵۸۰ × ۲۸۷۰ × ۴۰۵۰ میلیمتر
|
|
ابعاد واگن T
|
۲۶۶۰۰ × ۲۸۷۰ × ۴۰۵۰ میلیمتر
|
|
جنس بدنه
|
فولاد نرم (Mild Steel)
|
|
نوع درب مسافران
|
کشویی دولنگه از نوع Plug
|
|
سیستم ترمز
|
ترمز الکترو–پنوماتیکی نوع KBGM–P
|
|
حداکثر بار محوری
|
16.5 تن
|
|
وزن واگنها
|
Mc: 56.8 تن، T: 48.4 تن
|