با رشد سریع جمعیت و افزایش نیاز به حملونقل شهری کارآمد، قطار مترو بهعنوان یکی از پیشرفتهترین و پایدارترین راهکارهای جابهجایی مسافر درونشهری مطرح است. قطارهای متروی شرکت ایریکو با طراحی مدرن و مهندسی پیشرفته، تجربهای امن، راحت و مطمئن برای مسافران فراهم میکنند و پاسخگوی نیازهای خطوط پرمسافر در شهرهای بزرگ ایران مانند تبریز، اصفهان و شیراز هستند.
قطار متروی ایریکو، حاصل دانش فنی و تجربه مهندسی در طراحی و تولید ناوگان ریلی شهری است. این قطارها برای استفاده در خطوط متروی شهرهای بزرگ ایران مانند تبریز، اصفهان و شیراز طراحی شدهاند و بهطور کامل با الزامات فنی و گیج خطوط مترو در این شهرها مطابقت دارند.
مشخصات فنی
ساختار بدنه از فولاد کربنی مقاوم انتخاب شده تا استحکام، دوام و ایمنی بالا را در کنار هزینه نگهداری بهینه فراهم کند. ترکیببندی قطار بهصورت
+Tc – Mp – M – Mp – Tc+
طراحی شده است، که در آن:
Tc: واگن تریلر با کابین راننده
M: واگن موتوردار
Mp: واگن موتوردار با پانتوگراف
+ : کوپلر نیمهخودکار
– : میله نیمهدائم
هر واگن موتوردار دارای دو بوژی محرک بوده و واگنهای تریلر از بوژیهای غیرمحرک استفاده میکنند. اتصال واگنهای میانی توسط کوپلرهای نیمهدائم انجام میشود و دو سر قطار نیز مجهز به کوپلر نیمهخودکار هستند تا امکان یدککشی، امداد و اتصال سریع قطارها فراهم شود.
منبع تغذیه قطار از طریق خط تماس بالاسری Overhead Catenary System) ( با ولتاژ DC 1500V تأمین میشود و جریان برق از طریق پانتوگراف نصبشده روی واگنهای Mp به مدارهای محرک هر واگن منتقل میشود.
حداکثر سرعت عملیاتی قطار ۸۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت طراحی آن ۹۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، حداکثر بار محوری کمتر از ۱۴ تُن بوده و این ویژگی موجب افزایش عمر خطوط ریلی و کاهش هزینههای نگهداری میشود.
|
پارامتر فنی
|
توضیح
|
|---|---|
|
طول بدنه
|
19520 میلیمتر
|
|
عرض بدنه
|
2600 میلیمتر
|
|
ارتفاع
|
3800 میلیمتر
|
|
ارتفاع کف واگن
|
1150 میلیمتر
|
|
ارتفاع کوپلر
|
660 میلیمتر
|
|
حداکثر سرعت حرکت
|
۸۰ کیلومتر بر ساعت
|
|
سرعت طراحی
|
۹۰ کیلومتر بر ساعت
|