مترو

با رشد سریع جمعیت و افزایش نیاز به حمل‌ونقل شهری کارآمد، قطار مترو به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و پایدارترین راهکارهای جابه‌جایی مسافر درون‌شهری مطرح است. قطارهای متروی شرکت ایریکو با طراحی مدرن و مهندسی پیشرفته، تجربه‌ای امن، راحت و مطمئن برای مسافران فراهم می‌کنند و پاسخگوی نیازهای خطوط پرمسافر در شهرهای بزرگ ایران مانند تبریز، اصفهان و شیراز هستند.

قطار متروی ایریکو، حاصل دانش فنی و تجربه مهندسی در طراحی و تولید ناوگان ریلی شهری است. این قطارها برای استفاده در خطوط متروی شهرهای بزرگ ایران مانند تبریز، اصفهان و شیراز طراحی شده‌اند و به‌طور کامل با الزامات فنی و گیج خطوط مترو در این شهرها مطابقت دارند.

مشخصات فنی

ساختار بدنه از فولاد کربنی مقاوم انتخاب شده تا استحکام، دوام و ایمنی بالا را در کنار هزینه نگهداری بهینه فراهم کند. ترکیب‌بندی قطار به‌صورت

+Tc – Mp – M – Mp – Tc+

طراحی شده است، که در آن:

Tc: واگن تریلر با کابین راننده

M: واگن موتوردار

Mp: واگن موتوردار با پانتوگراف

+ : کوپلر نیمه‌خودکار

– : میله نیمه‌دائم

هر واگن موتوردار دارای دو بوژی محرک بوده و واگن‌های تریلر از بوژی‌های غیرمحرک استفاده می‌کنند. اتصال واگن‌های میانی توسط کوپلرهای نیمه‌دائم انجام می‌شود و دو سر قطار نیز مجهز به کوپلر نیمه‌خودکار هستند تا امکان یدک‌کشی، امداد و اتصال سریع قطارها فراهم شود.

منبع تغذیه قطار از طریق خط تماس بالاسری Overhead Catenary System) ( با ولتاژ DC 1500V تأمین می‌شود و جریان برق از طریق پانتوگراف نصب‌شده روی واگن‌های Mp به مدارهای محرک هر واگن منتقل می‌شود.

حداکثر سرعت عملیاتی قطار ۸۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت طراحی آن ۹۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، حداکثر بار محوری کمتر از ۱۴ تُن بوده و این ویژگی موجب افزایش عمر خطوط ریلی و کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

پارامتر فنی
توضیح
طول بدنه
19520 میلیمتر
عرض بدنه
2600 میلیمتر
ارتفاع
3800 میلیمتر
ارتفاع کف واگن
1150 میلیمتر
ارتفاع کوپلر
660 میلیمتر
حداکثر سرعت حرکت
۸۰ کیلومتر بر ساعت
سرعت طراحی
۹۰ کیلومتر بر ساعت